top of page

צוות הנהלה – מחשבות ואמונות

עודכן: 10 באוק׳ 2018



אחוז נכבד מסדנאות פיתוח צוות שלנו עוסקות בצוותי הנהלה בכירים. "צוות הנהלה" הינו מושג שגור בפינו, מוכר וברור. התמונה האידילית המצטיירת מזכירה קטע מסרט בו כולם צועקים יחד "כולם בשביל אחד, אחד בשביל כולם" – אך המציאות לעיתים רחוקה מכך שנות אור.

אני נזכר בצוות הנהלה שהייתי חבר בה לפני מספר שנים – באותם ימים הרגשנו את הצוותיות רק כאשר ישבנו בישיבות צוות הנהלה וחטפנו כולנו באופן שווה מהמנהל. הצוותיות שלנו הוגדרה בעיקר דרך ליקוק הפצעים המשותף! ברגעים אלו, אחרי חלוף הסערה, הרשינו לעצמנו להוריד לרגע את המגנים ולתקשר באופן פתוח.

בכמה צוותי הנהלה מתקיימת אינטראקציה כנה ויעילה של הצוות מחוץ למסגרת של ישיבות שבועיות/חודשיות? ברור לכולנו שקשה לייצר צוות – כאשר המנהלים אינם עובדים יחד, אינם חווים יחד, אינם משתפים. אז מדוע זו המציאות לעיתים כה רבות? האם זה נובע מכך שהמנכ"לים אינם באמת מאמינים בצורך של צוות הנהלה? ייתכן כי מספיקה קבוצת מנהלים שעובדים יחד לפי צורך?

אני מאמין שמרבית המנכ"לים מבינים לגמרי את הצורך בשכבת מנהלים בכירים אשר תתפקד כצוות יעיל. מנסיוני ישנן מספר אמונות שמונעות מאותם מנכ"לים להשקיע מאמצים בשיפור האפקטיביות של הצוות. את האמונות נוכל לחשוף מתחת למחשבות ואמרות נפוצות:

  • "מדובר במנהלים מוכשרים, הם צריכים לדעת להסתדר אחד עם השני לבד"

  • "אנחנו בסביבה תחרותית, אני חייב ליצור תחרות בין המנהלים על מנת שיביאו את התוצאות הכי טובות"

  • "מנהלים בכירים בעלי אישיות חזקה לא מתאימים לעבודת צוות"

  • "אין לנו זמן לזה כרגע"

  • "אם אני אתערב, זה יפגע בתפקודם כצוות"

  • "אצלנו הכל טוב"

מתחת למחשבות אלו מסתתרות אמונות עמוקות של המנכ"ל לגבי צוות הנהלה. אמונות כגון " שיתוף פעולה נוגדת תחרותיות ומצוינות" , "עבודת צוות מתאפיינות בהסכמה, העדרים עימותים, נועם", "צוות נבנה מעצמו", "עבודת צוות לא תניב תוצאות טובות יותר" ולעיתים נגלה שאפילו מסתתר כאן פחד, פחד מעימותים, פחד ממרדנות או פחד אחר.

הדרך "לפצח" את הסוגיה ולשנות את המחשבות דורשת עבודה אמיצה של המנכ"ל לחשוף (לעצמו) את אמונותיו ולבחון את האמיתות שלהם. דילוג על שלב זה עשוי לגרום לתסכול רב, הארגון ישקיע מאמצים לפיתוח צוות כאשר המנכ"ל בפועל אינו באמת מזדהה עם המהלכים ודרך החלטותיו עשוי להוביל לפירור הצוות.

לצערנו, יום קרטינג / פיינטבול / חוויה מהנה אחרת לא יניב את הפירות הרצויים. כאן אין קיצורי דרך. החדשות הטובות הן שלעיתים, דווקא לגורם חיצוני לארגון קל יותר לסייע למנכ"ל בתהליך, לחנוך ולשקף וכך להוביל לשינוי באמונות, במחשבות ולבסוף גם בהתנהגות.

בשביל זה אנחנו כאן – כי שינוי. זה כל ההבדל.

פיתוח צוות הנהלה מעסיק אותכם - בואו נדבר. השארו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

bottom of page